پارس فن هونام

طراح و سازنده انواع فن، هواکش، طراح و مجری انواع سیستم های تهویه

ساخت و اجرای انواع کانال هوای صنعتی

ساخت و نصب کانال هوا

کانال هوا

ساخت و نصب کانال هوا یکی از مجموعه اقدامات انجام شده در مجموعه پارس فن هونام می باشد که در شرکت پارس فن هونام به کمک کارشناسان مجرب و با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا انجام می شود.

سیستم کانال هوا چیست ؟

سیستم کانال هوا (جهت گرمایش و تهویه مطبوع و تهویه صنعتی ) به مجموعه ای از کانال ها، اتصالات ، مهار و ساپورت ها اطلاق می گردد که وظیفه اصلی آن انتقال و تقسیم هوا بین نقاط خاص می باشد. کانال هوا با عملکردی که دارد نقش مهمی در تأمین کیفیت هوای داخلی محیط و فراهم‌ کردن آسایش برای افراد دارند.

انواع کانال های تهویه 

سیستم های کانال هوا از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته تسیم می شوند :
  1.  کانال‌های چهارگوش به‌صورت مربع و مستطیل
  2. کانال‌های گرد

سیستم های کانال هوا از لحاظ متریال مورد استفاده به 5 دسته تقسیم میشوند :

  1. کانال‌های گالوانیزه
  2. کانال‌های آلومینیومی
  3. کانال‌های پیش عایق
  4. کانال‌های فلکسیبل
  5. کانال‌های پارچه‌ای

1. کانال هوای گالوانیزه 

کانال هوای گالوانیزه
 

در طراحی این نوع کانال ها از ورق گالوانیزه به عنوان متریال اولیه استفاده می شود .کانال های هوای گالوانیزه نسبت به کانال های دیگر دارای استحکام بیشتری هستند . وزن بالای کانال های گالوانیزه و مشکلاتی که طی نصب نسبت به دیگر کانالها دارند از معایب آنها محصوب می شود . در طراحی این نوع کانال ها با توجه به سایز آن که در مدل های چهارگوش یا مستطیلی، و یا مدل اسپیرال می باشد ، ضخامت کانال تغییر می کند و با افزایش سایز کانال هوا ضخامت آن نیز افزایش پیدا می کند که باعث می شود مقاومت استاتیکی کانال بشتر شود .

2. کانال هوای آلومینیومی

کانال آلومینیومی فلکسیبل از دولایه فویل آلومینیومی و یک لایه پلی استر تشکیل یافته که بوسیله یک فنر فولادی ، به شکل گرد در می آید.

کانال آلومینیومی فلکسیبل به قطرهای در محدوده ۱۰-۱۵-۲۰-۲۵-۳۰-۳۵-۴۰ و ۴۵ سانتیمتر تولید می شود و بیشتر در تهویه منازل مسکونی، ساختمان های اداری، محیط های تجاری و بهداشتی استفاده می شود.

وزن سبک ، انعطاف پذیری بالا ، مقاومت در برابر رطوبت ، مقاومت در برابر حرارت ، نصب آسان و قیمت مقرون به صرفه از مزایای این کانالها می باشد .

3. کانال‌ هوای پیش عایق 

به دلیل اینکه در محل اجرای کانال تهویه ، عایق بندی به سختی انجام می شود و این عمل به خوبی و با کیفیت مناسب پیاده سازی نمی شود ، کانالهای پیش عایق شده وارد بازار شدند که عایق مناسبی برای رطوبت و برودت حاصل در محیط کانال دارند. عایق صوتی و مقاومت دربرابر اشعه UV  از دیگر ویژگی های این کانال ها می باشد .

کانال‌های پیش عایق از فوم پلی اورتان که خاصیت عایق کاری دارد  به همراه ورق های آلومینیم که خاصیت محافظت از عایق را دارند ،در پیرامون خود تشکیل شده اند.

انواع کانال های هوای پیش عایق 

3-1 : کانال پلی اورتان

3-2 : کانال پلی سایرنس

3-3 : کانال فنولیک

3-4 : کانال های نیمه عایق PVC

4. کانال‌ هوای پلاستیکی یا فلکسیبل 

یکی دیگر از انواع کانال‌های تهویه که در مجموعه پارس فن هونام تولید می شود کانال های فلکسیبل هستند . این کانالها معمولا برای انتقال هوای کولر مورد استفاده قرار می گیرند  . کانال های فلکسیبل معمولا دارای افت فشار زیادی هستند که به همین دلیل نمی توان از آنها  عنوان کانال اصلی انتقال هوا استفاده نمود و معمولا به عنوان رابط کانال تا دریچه مورد استفاده قرار می گیرند. از مزایای این کانال‌ها می توان به وزن سبک، مقرون ‌به‌صرفه بودن، سرعت نصب بالا و عایق حرارتی اشاره نمود .

5. کانال هوای پارچه ای 

کانال های پارچه ای معمولا از مواد پلی استر ساخته می شوند و این قابلیت را دارند که در کل محیط هوا را به صورت یکپارچه توزیع کنند. صدای نویز کم ، ضد حریق بودن ، وزن کم و نظافت آسان ،نصب |آسان و قابلیت انتقال هوا به صورت متعادل از ویژگی های این فن ها می باشد .

مشخصات اصلی سیستم کانال هوا

کانال هوا جهت تهویه و بهبود وضعیت سیستم های الکترونیکی و مکانیکی طراحی شده است. مشخصات محصول به جنس، مدل و فناوری ساخت آن بستگی دارد. کانال هوا جزء مهمی از سیستم تهویه را تشکیل می دهد و همانند رابط گاز های آلوده را به سیستم مرکزی منتقل می کند. در ذیل به برخی از مشخصات اصلی آن اشاره می کنیم؛

  • اندازه کانال هوا : اندازه کانال تهویه هوا معمولاً بین 80 تا 2000 میلی ‌متر است، اما بسته به نیاز سیستم تهویه هوا می ‌تواند بیشتر یا کمتر باشد.
  • شکل کانال هوا : این محصول به شکل‌ های مختلفی مانند؛ دایره، مستطیل و مربع طراحی می ‌شود.
  • جنس کانال هوا : کانال هوا معمولاً از فلزاتی مانند؛ فولاد، آلومینیوم یا گالوانیزه، پلاستیک و مواد کامپوزیت تولید می گردد.
  • ضخامت کانال هوا : ضخامت آن بنا بر جنس و اندازه سیستم، متفاوت است. بایستی به حمل جریان هوای طبیعی یا مصنوعی در مجموعه کمک کند.
  • درجه حرارت کانال هوا : برای انتخاب مناسب کانال هوا جهت تهویه، باید به درجه حرارت محیط توجه شود. برای نمونه، در صنایعی که دمای محیط به بالای 100درجه سانتی گراد می ‌رسد، محصول مد نظر باید در برابر دمای بالا مقاوم باشد.

مشخصات دیگری همچون ظرفیت جریان، فشار قابل تحمل و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز باید برای انتخاب صحیح کانال هوا در نظر گرفته شود.

مزایای استفاده از کانال های هوا جهت تهویه

استفاده از کانال هوا جهت تهویه در سیستم‌ های تهویه‌ ی هوا دارای مزایای زیادی است، که نقش مهمی در بهبود کیفیت هوای داخلی و کارایی سیستم دارند. این محصول توانمند به تخلیه و تهویه سیالات کمک می کند. برخی از مزایای استفاده از این محصول عبارتند از؛

  • جریان هوای یکنواخت: کانال های تهویه باعث جریان هوای یکنواخت و بهینه شده در سیستم کمک می کند. بدون استفاده از این محصول، هوا به شکل نامتناسب و نامحسوسی در محیط توزیع می‌ شود.
  • حفظ کیفیت هوا: این محصول به کاهش رطوبت و مواد آلوده در هوا کمک می ‌کنند و به هوا اجازه می‌ دهد به نحوه بهینه ‌ای تصفیه و تهویه سیالات را بر عهده بگیرند.
  • بهبود کارایی سیستم تهویه هوا: این محصول باعث افزایش کیفیت هوا، کاهش هزینه ‌های سیستم تهویه هوا و کاهش مصرف انرژی می ‌شوند.
  • زمانبندی نگهداری و تعمیرات: لوله ‌های تهویه هوا با بهبود جریان هوا و کاهش رطوبت و آلودگی، نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتری دارند.

به طور کلی، استفاده از کانال هوا جهت تهویه در سیستم تهویه هوا باعث بهبود کیفیت هوا، بهبود کارایی سیستم ها و کاهش هزینه ‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات می ‌شود.

اهمیت استفاده از کانال های هوا در مجموعه ها

استفاده از کانال هوا جهت تهویه در یک مجموعه، از ساختمان ‌های تجاری و اداری گرفته تا مراکز صنعتی، بسیار اهمیت دارد. با کمک از این محصول توانمند بر قدرت سیستم های تهویه بیفزایید.

این دسته از محصولات با این که از فناوری پیچیده ای پیروی نمی کند، اما برای سیستم های تهویه مفید هستند. در ذیل درباره اهمیت استفاده از این قطعه در مجموعه های مختلف بحث می شود؛

  • حفظ کیفیت هوا: کانال هوا جهت تهویه اجازه می ‌دهند، که هوای تازه به طور منظم و یکنواخت در ساختمان توزیع شود. این کار باعث حفظ کیفیت هوا و کنترل رطوبت و دما می گردد، که به سلامت و راحتی ساکنان یا کاربران مجموعه کمک می ‌کند.
  • بهره‌ وری انرژی: این محصول به بهره‌ وری انرژی کمک می ‌کند. با اطمینان از انتقال موثر هوا و حرارت، از انرژی کمتری برای حفظ دما و تهویه مناسب نیاز است.
  • کنترل انتقال عوامل آلوده: این جزء از سیستم تهویه، عوامل آلوده مانند؛ گاز های خطرناک یا مواد شیمیایی را از فضا ها تخلیه می کند و هوای تازه در محیط به گردش در می آورد.
  • بهبود راحتی و بهداشت: استفاده از کانال هوا جهت تهویه به بهبود راحتی و بهداشت در محیط ‌های داخلی کمک می ‌کند. هوای تمیز و تازه به ساکنان یا کاربران ارائه می ‌شود، که در کاهش عوارض سلامتی مرتبط با هوای آلوده موثر است.

به طور کلی، استفاده از کانال هوا جهت تهویه در یک مجموعه برای حفظ کیفیت هوا، بهره ‌وری انرژی، کنترل آلودگی و بهبود راحتی و بهداشت بسیار اهمیت دارد و نقش اساسی در عملکرد بهینه سیستم تهویه مطبوع دارد.

کانال هوا

اهمیت  طراحی مناسب کانال انتقال هوا در سیستم های تهویه 

استفاده  از کانال هوا برای ایجاد شرایط مناسب انتقال هوا در ساختمان های مسکونی و صنعتی جهت رسیدن به هدف های زیر می باشد :

  • انتقال هوا جهت ایجاد شرایط آسایش حرارتی
  • انتقال هوا جهت جمع آوری غبار و تصفیه هوا
  • انتقال هوا جهت کنترل رطوبت و تامین شرایط پروسه های صنعتی

از این رو داشتن اطلاعات کافی جهت طراحی کانال هوا و نحوه ساخت و اجرای کانال هوا می تواند از بروز مشکلاتی از قبیل کارکرد پر هزینه سیستم تهویه ، صدای زیاد در کانال هوا و عدم توزیع هوا در مسیر کانال هوا جلوگیری نماید.

با استفاده از مقالات مندرجه در سایت شرکت پارس فن هونام می توانید به اطلاعات لازم جهت طراحی و نصب صحیح سیستم های تهویه مطبوع و سیستم های تهویه صنعتی مطابق با استانداردهای تهویه در کمترین زمان و متناسب با پروژه خود دسترسی پیدا کنید.

همچنین کارشناسان این شرکت تا انتهای پروژه طراحی به عنوان مشاور در کنار شما هستند تا پروژ کانال و انتقال هوا با کمترین قیمت و بهترین عملکرد برای شما طراحی و آماده اجرا گردد.

الزامات عمومی جهت شروع طراحی کانال انتقال هوا 

سیستم کانال هوا (جهت گرمایش و تهویه مطبوع و تهویه صنعتی ) به مجموعه از کانال، اتصالات ، مهار و ساپورت ها اطلاق می گردد که وظیفه اصلی آن انتقال و تقسیم هوا بین نقاط خاص می باشد. در انجام این وظیفه تمامی اجزا باید عملکرد مناسبی داشته باشد تا رضایت کامل حاصل گردد . مرحله اول در جهت طراحی این ساختار توجه به نکات زیر است :

  • تعیین شکل کانال و ابعاد مناسب کانال هوا
  • طراحی مهار جهت نصب کانال
  • طراحی مناسب ضخامت کانال جهت کمترین لرزش و صدا
  • انتخاب مناسب جنس کانال که در برابر شرایط محیطی از قبیل رطوبت ، گرما و شرایط اسیدی مقاومت مناسبی داشته باشد.
  • تعبیه دریچه دسترسی جهت بازدید و تعمییرات
  • پیشبینی شرایط اضطراری در زمان وقوع آتش سوزی و وقوع زلزله
  • جلوگیری از تجمع غبار و آلودگی در کانال
  • جلوگیری از هدر رفت گرما و سرما از طریق کانال در سیستم تهویه مطبوع و انتقال حرارت در سیستم های صنعتی

در کنار تمامی موارد بالا باید به اثرات تصمیمات در خصوص اختلاف فشار در سیستم کانال هوا ، افت فشار استاتیک ، سرعت هوا در کانال ،نشتی هوا و ویژگی مقاومتی اجزای کانال توجه شود.

   بررسی جنبه اقتصادی طراحی سیستم کانال هوا 

در بیشتر پروژه تهویه برای ساختمان های تجاری و صنعتی در زمان طراحی سیستم تهویه و خصوصا  در اجرای کانال هوا به خاطر کاهش هزینه های اولیه در طراحی ، نسیت به طول عمر و هزینه های مصرفی سیستم غفلت می شود. با توجه به مدت زمان طولانی بهربرداری این طرح ها که گاهی ممکن است  بیشتر از سی سال مورد بهربرداری قرار گیرد ، هزینه های که در طول این مدت به بهربدار تحمیل می شود بسیار بیشتر از آن میزانی است که زمان ساخت اولیه صرفه جویی شده است .

چه موضوعاتی که در اقتصاد طرح های تهویه مطرح است ؟

1- هزینه اجرای اولیه و استهلاک سالیانه

الف ) در قدم اول باید هزینه های اولیه طرح اجرای کانال هوا و ملزومات مورد استفاده در انتقال هوا بررسی و دوره استهلاک آن برآورد گردد. همچنین ظریب برگشت سرمایه نیز در پروژه های صنعتی مورد بررسی قرارگیرد .

ب ) هزینه های مالیاتی اجرای پروژ

2- هزینه های بیمه اجرای و نصب و نگهدای سیستم تهویه مطبوع و تهویه صنعتی

3- هزینه های عملکرد سالیانه

هزینه های که در یک سیستم تهویه مطبوع و یا تهویه صنعتی می توان مورد بررسی و توجه قرارداد شامل موارد زیر می باشد

الف ) هزینه های انرژی سالیانه از جمله :

  • هزینه های سوخت و برق
  • هزینه تامین آب و تصفیه آن
  • هزینه فاضلاب

ب) هزینه های نگهداری سالیانه سیستم های تهویه :

 هزینه نیروکار متخصص جهت تعمییرات و نگهداری که به صورت قراردادهای کاری انجام می گیرد و باید در آن هزینه های جانبی از جمله مالیات و بیمه دیده شود .

4- تهیه اقلام مصرفی از جمله بلبرینگ ، تسمه ، لوازم آب بندی و در کل لوازم که به مرور زمان درسیستم تهویه دچار فرسودگی و خرابی می شوند .

5- هزینه های تهیه و تعویض فیلترها

6- هزینه تهیه و تعویض مبرد،روغن و گریس

7- تمیز کردن تجهیزات و کانال انتقال هوا و در صورت نیاز رنگ آمیزی که از پوسیدگی بدنه تجهیزات و کانال تهویه جلوگیری نماید.

8- هزینه تست های دوری و بررسی صحت عملکرد تجهیزات تهویه از قبیل هواساز، فن های صنعتی و فن های تهویه ، چیلر ، کمپرسورها و دیگ های بخار و …

ج) هزینه های جانبی دستمزد

این هزینه ها ، جزء هزینه هایی هستند که اغلب به عنوان دستمزد اجرای کارفنی نمی باشند . از این جمله می توان هزینه های حمل که در راستای تهیه اغلام و یا هزینه های اقامتی جهت حضور کارشناسان در مجموعه را اضافه نمود.

هزینه های نصب و راه اندازی کانال انتقال هوا 

معمولا اولین و بارزترین هزینه های که طراح سیستم تهویه با آن برخورد می کند ، هزینه اجرای کانال هوا و اتصالات و ملزومات مورد نیاز برای انتقال هوا می باشد . هزینه های که مربوط به ابعاد کانال، مسیر و پیچیدگی سیستم کانال کشی و تخصیص فضای مناسب جهت اجرای کانال در ساختمان و تعیین جنس بدنه کانال هوا می باشد. اما باید توجه داشت که به جهت کاهش هزینه اجرای کانال توجه به میزان صدای کانال ، فشار استاتیک کانال تهویه و به تبع آن میزان توان مصرفی فن های سیستم تهویه نادیده گرفته نشود . این موارد می تواند نقش مهمی در افزایش و یا کاهش هزینه های اجرای کانال هوا داشته باشد.

خلاصه و جمع بندی

در پایان باید توجه داشت دوره استهلاک یا عمر مفید برای سیستم های کانال تهویه مطبوع با عمر ساختمان و برای تهویه صنعتی با عمر مدت زمان بهره برداری از خط تولید در نظر گرفته می شود . بنابر این اثر سالیانه استهلاک سیستم های کانال تهویه در مقایسه با سایر تجهیزات سیستم تهویه از قبیل فن های سانتریفیوژ و هواساز ها که عمر مفید کمتری دارند به حداقل می رسد. هزینه های اولیه اجرای سیستم کانال در مدت زمان استهلاک آن جزی از هزینه های سالیانه مالکیتی محصوب می شود. به همین خاطر استفاده از طرحی مناسب برای سیستم تهویه می تواند هزینه های مصرفی سالیانه بهر بردار را کاهش دهد و نباید در اجرای کانال انتقال هوا در سیستم های تهویه برای کاهش قیمت اجرای کانال به موارد تاثیر گذار بر مصرف انرژی و مقاومت ساختاری کانال در برابر شرایط محیطی کم توجهی شود .

و اما شرکت پارس فن هونام

نیازهای متنوع صنایع را درک می کند و موارد زیر را مد نظر قرار مید هد :

طراحی سفارشی :

نکته مهم : شرکت پارس فن هونام فقط فهرست‌ها را ارائه نمی‌کند، بلکه راه‌حل‌هایی را بر اساس نیازهای خاص صنعت طراحی می‌کند.

پشتیبانی پس از فروش :

نکته مهم : پشتیبانی پس از خرید بسیار مهم است.شرکت پارس فن هونام اطمینان می دهد که مشتریان می توانند به نکات تعمیر و نگهداری، قطعات یدکی و توصیه های متخصص دسترسی داشته باشند.

منابع آموزشی برجسته: 

شرکت پارس فن هونام  بینش، مقالات و تحقیقاتی را در مورد جدیدترین فناوری‌های فن ارائه می‌دهد و به صنایع کمک می‌کند به‌روز بمانند.

بینش پایداری :

نکته مهم: با تاکید روزافزون بر پایداری، شرکت پارس فن هونام ، صنایع  مختلف را در انتخاب فن های کم مصرف راهنمایی می کند و اثرات زیست محیطی آنها را کاهش می دهد.

چگونه پارس فن هونام می تواند به شما کمک کند ؟

شرکت پارس فن هونام  با فراهم آوردن گزینه‌های فراوانی که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید، شما را در انتخاب فن ایده آل و با کیفیت یاری می کند.انتخاب فن صنعتی ایده ال و مورد نظر دشوار است . اینجاست که شرکت پارس فن هونام ارزشمند است. این شرکت با پایگاه داده گسترده و تخصص خود، به مشتریان خود کمک می‌کند تا فن ایده‌آل را متناسب با نیازهای خاص صنعت خود مقایسه، انتخاب و تهیه کنند.

مطالعه بیشتر

محصولات مرتبط

دمپر تنظیم جریان

دمپر تنظیم جریان

هود صنعتی

هود صنعتی

ساخت و اجرای انواع کانال هوای صنعتی

کانال هوای صنعتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا
باز کردن چت
سلام در صورتی که نیاز به مشاوره با کارشناسان پارس فن هونام دارید پیام خود را ارسال نمایید.