پارس فن هونام

طراح و سازنده انواع فن، هواکش، طراح و مجری انواع سیستم های تهویه

فن سانتریفیوِژ

فن سانتریفیوژ چیست ؟

فن سانتریفیوژ چیست ؟

فن سانتریفیوژ چیست ؟

فن سانتریفیوژ، دستگاهی نوین و کارآمد است، که به عنوان بخشی از سیستم تهویه در مصارف صنعتی به کار می رود. این محصول توانمند با جا به جایی هوا و به گردش در آوردن آن در نقاط مختلف منجر به بهبود وضعیت ایمنی سیالات در محیط می شود.

با بهره گیری از این محصول باکیفیت می توان از هوا و گاز ها طبق برنامه در فرآیند یا خطوط تولید بهره ببرید. این نوآوری جهت به گردش در آوردن هوا از الگوی خاصی استفاده می کند. به همین خاطر قدرت آن با فن های معمولی قابل مقایسه نیست.

فن سانتریفیوژ چیست ؟ یکی از متداول ترین انواع فن صنعتی می باشد که به طور معمول در محیط هایی با فشار استاتیکی بالا و در فضاهای صنعتی کانال کشی شده به کار گرفته می شود. جهت حرکت هوا، بخارات و انواع گازها در یک سیستم تهویه و غلبه بر افت های موجود در سیستم از فن سانتریفیوژ استفاده می شود .

در شرکت پارس فن هونام ساخت انواع مختلف فن سانتریفیوژ و همچنین تعمیر و پشتیبانی فن سانتریفیوژ با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا توسط متخصصان زبر دست با کیفیت عالی انجام می شود .

مشخصات فنی فن سانتریفیوژ چیست ؟

فن سانتریفیوژ ، قدرت تهویه و تصفیه سیالات را دارد. در تولید آن، تولیدکنندگان از استاندارد های جهانی بهره می گیرند. به همین خاطر، سیستم آن کاملا بروز و کاربردی است. در ذیل به شرح مشخصات فن سانتریفیوژ می پردازیم؛

ظرفیت :

این مشخصه نشان دهنده حجم هوایی است، که فن توانایی انتقال آن را دارد و بیانگر میزان جریان هوای فن می باشد. این مقدار به واحد های مختلفی مانند؛ متر مکعب بر ثانیه (m³/s) یا لیتر بر دقیقه (L/min) اندازه‌ گیری می شود.

فشار:

فشار ایجاد شده توسط فن سانتریفیوژ هوا از اهمیت بسیاری برخوردار است. این مقدار بر حسب واحدهای پاسکال (Pa) یا بار (Bar) محاسبه می گردند.

سرعت خروجی:

سرعت خروجی هوا از فن سانتریفیوژ معمولاً برحسب متر بر ثانیه (m/s) یا کیلومتر بر ساعت (km/h) تعیین می شود.

کارایی:

کارایی فن از نظر انتقال جریان هوا، مصرف انرژی، و کاهش ضریب اصطکاک نیز از مشخصات مهمی است، که باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

ابعاد و وزن:

ابعاد و وزن فن سانتریفیوژ بسیار مهم هستند و باید با نیاز های نصب و بهره برداری آن همخوانی داشته باشند.

مصرف انرژی:

مصرف انرژی فن را نیز باید در نظر بگیرید. میزان انرژی مصرفی آن باید پایین باشد. با این حال نباید از نظر قدرت تهویه کم بیاورد.

فن سانتریفیوژ چیست ؟ دستگاهی قابل و کاربردی است، که توانایی رویارویی با سیالات آلوده و تهویه آن ها را دارد. با بهره گیری از این ماشین، به مجموعه اجازه ارتقاء و توسعه را بدهید.از جمله مشخصات فنی فن سانتریفیوژ می توان به ظرفیت ، فشار ، سرعت خروجی ، کارایی ، ابعاد و وزن و مصرف انرژی اشاره نمود .

جهت مطالعه بیشتر پیرامون انواع آرایش فن سانتریفیوژ اینجا را کلیک کنید .

نحوه عملکرد فن سانتریفیوژ چیست ؟

– انحراف جریان هوا توسط پره های فن سانتریفیوژاز حالت شعاعی به سمت خروجی فن سانتریفیوژ :

به طوری که زاویه بین ورود و خروج مولکول های هوا 90 درجه باشد. فن های سانتریفیوژ برای تهویه با حجم کم (در مقایسه با فن های محوری با ظرفیت مشابه) و فشار استاتیک بالا استفاده می شوند.

– اصول فن محوری:

عملکرد فن محوری به حرکت اجباری هوا با توجه به زاویه پره ها بستگی دارد، جایی که جریان هوا موازی با محور فن است. فن های محوری برای تهویه با حجم بالا در شرایط فشار استاتیک کم استفاده می شوند.

کاربرد فن سانتریفیوژ چیست ؟

1- تصفیه هوا:

از این فن برای حذف ذرات معلق، گرد و غبار و ناخالصی ‌های دیگر از هوا به منظور تصفیه هوا استفاده می ‌شود. این کاربرد در صنایع مختلف از جمله صنایع شیمیایی، معدن، ساخت و ساز و صنایع غذایی بسیار مفید است.

2- صرف نیروی باد:

فن سانتریفیوژ برای ایجاد جریان هوای تمیز و تأمین نیروی باد برای انواع ماشین ‌آلات و تجهیزات صنعتی به کار می رود.

3- تهویه مکانیکی:

این دسته از محصولات برای تهویه مکان ‌های بزرگ مانند؛ کارخانه ‌ها، سوله‌ ها، انبارها و فضاهای صنعتی نصب می شود، تا هوای تازه تأمین و مواد آلاینده از محیط حذف گردد.

  • صنایع نفت و پتروشیمی به منظورتخلیه گازهای اسیدی و آلوده
  • سیستم های هواساز HVAC
  • کارخانه های صنعتی و کارگاه ها جهت تخلیه دود و بخارات متساعد شده
  • آشپزخانه های صنعتی و رستوران ها جهت تخلیه هوای نامطبوع
  • سالن های اجتماعات و ساختمان ها جهت تهویه هوا
  • پاک‌سازی مواد در کارخانه‌های کوچک و بزرگ
  • مورد استفاده به عنوان سیستم خشک‌کننده در صنعت سیمان
  • مورد استفاده به عنوان سیستم خنک کنند ه در صنعت شیشه و ….

 پنج فرآیند صنعتی برتر که در آن از فن های سانتریفیوژ استفاده می شود

 دمنده و مکنده های صنعتی (فن های دمنده/فن های سانتریفیوژ) روشی کارآمد و مقرون به صرفه برای ایجاد جریان هوای پیوسته و متناوب در فرآیندهای صنعتی هستند. چنین فن هایی به طور موثر برای اکثر فرآیندهای صنعتی مانند سیستم های خنک کننده، تهویه، هوادهی، خشک کردن و انتقال مواد استفاده می شود. فن های صنعتی به طور خاص برای کار در دماهای بالا و پایین، با گازهای خورنده، دودهای اسیدی و… طراحی شده اند. صنایعی مانند کارخانه های فولاد، صنایع شیمیایی، صنایع کاغذ و خمیر، صنایع نساجی، صنایع غذایی و صنایع شیشه می توانند از آن برای تنظیم هوای گرم تولید شده از ماشین آلات سنگین استفاده کنند.

1- خنک کننده صنعتی

فن های سانتریفیوژ با کاربری خنک کننده صنعتی اغلب برای جابجایی هوا یا گاز از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می شوند. وظیفه اصلی فن این است که هوای سرد حرکت دهد و هوای گرم را از محیط صنعتی خارج کند.

  • در صنایع سیمان سازی از تعداد زیادی فن خنک کننده استفاده می شود.هوای سرد را به کولر می دمد و کلینکر را از 1500 درجه سانتی گراد تا 100 درجه سانتی گراد خنک می کند.
  • به همین ترتیب در صنایع شیشه سازی به فن های خنک کننده نیاز است.از آنها برای خنک کردن دمای دیواره های کوره و همچنین برای خنک کردن مواد شیشه استفاده می شود.

 فن های خنک کننده معمولا که برای خنک سازی در پروسه های صنعتی استفاده می شوند عبارتند از:

 فن های سانتریفیوژ ایرفویل، بکوارد یا فن های رادیال با فشار بالا. با این حال، خروجی هوای گرم به طراحی و ساخت فن های خاص بستگی دارد. فن های خنک کننده معمولا دارای قطر پروانه بزرگی هستند که به آنها کمک می کند تا حجم زیادی از هوا را طبق نیاز فرآیند صنعتی تولید کنند.

2-  گردش مجدد هوا   

در صنایع مختلف در بسیاری از موارد تولید گرما و انرژی زیاد مورد نیاز می باشد.لذا از فن سانتریفیوژ برای ایجاد  یک جریان هوای پایدار و ثابت، جهت احتراق مناسب سوخت، استفاده می گردد.

  • به عنوان مثال، فن های سانتریفیوژ در بویلرهای صنعتی اجازه دمیدن هوای تازه به سیستم را می دهند.این فرآیند سطح اکسیژن مورد نیاز برای احتراق را حفظ می کند.
  • در صنایع فولادسازی از فن های سانتریفیوژ صنعتی برای گردش هوا در داخل کوره ها استفاده می شود.
  • در بویلرهای نیروگاهی، فن های سانتریفیوژهوای لازم برای احتراق سوخت را تامین می کنند. این فرآیند شامل دمیدن هوا از طریق سیستم تامین هوای احتراق و به داخل کوره است.

3-  سیستم های غبارگیر

 در بسیاری از صنایع، از فن های سانتریفیوژ بصورت گسترده ای جهت جمع آوری گرد و غبار استفاده میشود. انواع مختلفی از دستگاه های غبارگیر برای حذف آلاینده هایی مانند گرد و غبار فرآیندها وجود دارند. برای این منظور، از فن های سانتریفیوژ برای انتقال و پاکسازی هوای حاوی غبارات استفاده می شود.

فرآیند غبارگیری نیاز به فن های سانتریفیوژ برای کار بر روی سیستم های از نوع فشار منفی و سیستم های فشار مثبت دارد. و در کاربرد سیستم نوع فشار منفی، از فن های سانتریفیوژ بکوارد یا ایرفویل استفاده می شود. فن در بالای سیکلون یا بعد از سیستم فیلتر نصب می شود تا ذرات معلق در هوا را حذف کند.

فن های سانتریفیوژ بکوارد رایج‌ترین گزینه‌ها جهت تجهیزات کنترل آلودگی هوا هستند و در سیستم های اگزاست صنعتی برای مدیریت آلاینده‌ها ایده‌آل هستند.

4-خشک کردن هوا

فن های سانتریفیوژ هوای گرم مورد نیاز برای از بین بردن رطوبت بیش از حد را تامین و به گردش درمی آورد.

  • در صنعت کاغذ از این فن ها برای خشک کردن ورق های کاغذ استفاده می شود.
  • به همین ترتیب، در صنایع تبدیلی مواد غذایی، فن های خشک کن سانتریفیوژ مورد نیاز است. فن، رطوبت را از مواد غذایی قبل از ارسال به بسته بندی حذف می کند.
  • همچنین در صنایع سیمان از فن های خشک کن برای خشک کردن کلینکر در سیستم کوره استفاده می شود.

فن های سانتریفیوژی که برای خشک کردن صنعتی استفاده می شوند عبارتند از :

فن های سانتریفوژ ایرفویل، بکوارد و فن های سانتریفیوژ رادیال.

5-  جابجایی و انتقال مواد

 فن های سانتریفیوژ صنعتی برای جابجایی و انتقال مواد استفاده می شود . می توان به راحتی فن های سانتریفیوژ معمولی را جهت انتقال مواد کوچک و سبک مانند ماسه، گرانول های پلاستیکی، خاک اره و تراشه های چوب استفاده نمود. اما برای مواد صنعتی سنگین مانند فولاد و سایر آلیاژها، فن های سانتریفیوژ مقاوم در برابر سایش مورد نیاز است. فن های سانتریفیوژ رایج مورد نیاز برای انتقال مواد، فن های پرفشار رادیال یا فن های سانتریفیوژ صنعتی هستند.

مزایای فن سانتریفیوژ چیست ؟

  • ایجاد فشار زیاد در گردش هوا
  • نصب در خارج از محیط و کاهش صدا به دلیل نصب در خارج از محیط
  • جابجایی هوا در مسیرهای طولانی با افت فشار زیاد
  • طول عمر بالا و دوام بیشتر نسبت به سایر فن ها
  • مقاومت بالا در برابر تابش نور خورشید
  • مقاومت شیمیایی بالا در تخلیه گازهای شیمیایی ، اسیدی و هوای چرب و کثیف
  • نگهداری و استفاده آسان و قابلیت تمیز کردن ساده
  • سازگاری بالا با هوای محیط و توانایی کارکرد در هوای معمولی، خشک و مرطوب

انواع متداول فن سانتریفیوژ

جهت مطالعه بیشتر پیرامون مزایا و معایب انواع آرایش فن سانتریفیوژ کلیک نمایید.

متریال استفاه شده در بدنه فن سانتریفیوژ چیست ؟

جنس بدنه فن (هوزینگ فن) با توجه به شرایط محیطی که فن مورد استفاده قرار می گیرد تعیین می گردد. به طور کلی جنس بدنه فن می تواند یکی از مواد استیل , گالوانیزه , pvc, ABS, ST37باشد.

راهنمای ارزیابی فن سانتریفیوژ

با توجه به اهمیت تهویه مطبوع و به طور کلی استفاده از هوای تمیز و مناسب، از فن سانتریفیوژ و محوری برای زهکشی هوا، تهویه ، گردش هوا و تامین هوا در کارگاه ها، آشپزخانه های صنعتی، مرغداری ها، گلخانه های صنعتی، آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی استفاده می شود.

فن سانتریفیوژ یا سیلندر برای تامین فشار لازم برای وارد کردن هوا به کانال های تهویه استفاده می شوند، اما توانایی آنها برای جابجایی هوا کمتر از یک فن محوری با همان ظرفیت است. ما مجدداً تأکید می کنیم که فن های سانتریفیوژ تنها زمانی قابل استفاده هستند که هوا از طریق مجرا حرکت می کند. بنابراین نصب فن محوری بر روی هر کانالی کاملا اشتباه و بی اثر است.

تعادل ایستا و دینامیکی پروانه ها و مونتاژ دقیق زوایای تیغه ها در ملخ های محوری و پروانه های گریز از مرکز مختلف (جلو و عقب) از مهمترین عوامل در عملکرد صحیح پروانه ها با ابعاد و ظرفیت اسمی آنهاست. فن های سانتریفیوژ تحت فشار بالا به دلیل بی صدا بودن و عملکرد مناسب در بسیاری از دستگاه های تهویه مطبوع به ویژه ایر هندلرها و ایرواشرها به منظور ایجاد آرامش خاطر برای افراد استفاده می شود.

یک فن تهویه با پره های منحنی رو به جلو در سرعت های پایین، دامنه کم و فشار استاتیکی بالا بیشترین کارایی را دارد. فن تهویه گریز از مرکز با پره های خمیده رو به جلو برای سیستم های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع کم فشار (از تهویه مطبوع خانگی تا کوره های هوای گرم) با راندمان 55 تا 65 درصد مناسب است. فن تهویه گریز از مرکز با پره های خمیده به عقب دارای حداکثر بازدهی 80 درصد می باشد و در سیستم های تهویه صنعتی، تهویه مطبوع و گرمایش در محیط های دارای خوردگی مکانیکی یا شیمیایی و یا به دلایل فنی و صنعتی دیگر استفاده می شود.

معیارهای انتخاب و خرید انواع فن سانتریفیوژ چیست ؟

  • نوع فن (گریز از مرکز یا محوری)
  • ظرفیت جابجایی هوا (cfm یا m3/hr)
  • فشار استاتیک فن (فن های گریز از مرکز خمش به جلو یا عقب)
  • موتور برق تک فاز یا سه فاز
  • ابعاد پره های فن و مواد ساخته شده از آنها (به ویژه در مورد ابعاد فن محوری)

هنگام انتخاب فن مرکزی، حجم هوای قابل تعویض با ضرب طول * عرض * ارتفاع * تعداد دفعات تعویض هوا در محل مورد نظر محاسبه می شود. سپس بر اساس سرعت عبور هوای خروجی 1500 تا 2000 فوت در دقیقه (fpm) از مجرای هوا، ابعاد مجرای هوای مورد نیاز از جداول محاسبه و ابعاد مجرای انتقال هوا یا داکتولاتور تعیین می شود.

سپس بر اساس حجم هوای محاسبه شده، ابعاد کانالی که محاسبه شده است، طول مسیر کانال، زانویی های احتمالی در کانال عبور هوا و … میزان افت فشار یا فشار استاتیکی فن سانتریفیوژ می باشد. محاسبه می شود و بدین ترتیب توان موتور الکتریکی متصل به این فن محاسبه می شود.

خلاصه و جمع بندی :

 فن سانتریفیوژ چیست ؟

فن سانتریفیوژ، دستگاهی نوین و کارآمد است، که به عنوان بخشی از سیستم تهویه در مصارف صنعتی به کار می رود. این محصول توانمند با جا به جایی هوا و به گردش در آوردن آن در نقاط مختلف منجر به بهبود وضعیت ایمنی سیالات در محیط می شود.

متریال استفاه شده در بدنه فن سانتریفیوژ چیست ؟

  • استیل
  • گالوانیزه
  • pvc
  • ABS

کاربرد فن سانتریفیوژ چیست ؟

و اما شرکت پارس فن هونام

نیازهای متنوع صنایع را درک می کند و موارد زیر را مد نظر قرار مید هد :

طراحی سفارشی :

  شرکت پارس فن هونام فقط فهرست‌ها را ارائه نمی‌کند، بلکه راه‌حل‌هایی را بر اساس نیازهای خاص صنعت طراحی می‌کند.

پشتیبانی پس از فروش :

 پشتیبانی پس از خرید بسیار مهم است.شرکت پارس فن هونام اطمینان می دهد که مشتریان می توانند به نکات تعمیر و نگهداری، قطعات یدکی و توصیه های متخصص دسترسی داشته باشند.

منابع آموزشی برجسته: 

شرکت پارس فن هونام  بینش، مقالات و تحقیقاتی را در مورد جدیدترین فناوری‌های فن ارائه می‌دهد و به صنایع کمک می‌کند به‌روز بمانند.

بینش پایداری :

با تاکید روزافزون بر پایداری، شرکت پارس فن هونام ، صنایع  مختلف را در انتخاب فن های کم مصرف راهنمایی می کند و اثرات زیست محیطی آنها را کاهش می دهد.

چگونه پارس فن هونام می تواند به شما کمک کند ؟

شرکت پارس فن هونام  با فراهم آوردن گزینه‌های فراوانی که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید، شما را در انتخاب فن ایده آل و با کیفیت یاری می کند.انتخاب فن صنعتی ایده ال و مورد نظر دشوار است . اینجاست که شرکت پارس فن هونام ارزشمند است. این شرکت با پایگاه داده گسترده و تخصص خود، به مشتریان خود کمک می‌کند تا فن ایده‌آل را متناسب با نیازهای خاص صنعت خود مقایسه، انتخاب و تهیه کنند.

مطالعه بیشتر

محصولات فن سانتریفیوژ

انواع فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ بکوارد پی وی سی

فن سانتریفیوژ بکوارد پلی پروپیلن

فن سانتریفیوژ بکوارد پلی پروپیلن

آشنایی با انواع فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ بکوارد پلی اتیلن

فن سانتریفیوژ بکوارد فایبرگلس

فن سانتریفیوژ بکوارد فایبرگلس

فن سانتریفیوژ بکوارد استیل

فن سانتریفیوژ بکوارد استیل

فن سانتریفیوژ با پروانه ایرفویل

فن سانتریفیوژ با پروانه ایرفویل

فن سانتریفیوژ پلاگ

فن سانتریفیوژ پلاگ

فن باکس سانتریفیوژ با پروانه بکوارد

فن باکس سانتریفیوژ با پروانه بکوارد

فن سانتریفیوژکانالی بکوارد

فن سانتریفیوژ کانالی بکوارد

فن سانتریفیوژفشار بالا-بکوارد

فن سانتریفیوژفشار بالا-بکوارد

دمنده فشار بالا انتقال هوا

دمنده فشار بالا انتقال هوا

دمنده فشاربالا باپروانه بکوارد

دمنده فشاربالا باپروانه بکوارد

دمنده فشار بالا با پروانه رادیال

دمنده فشار بالا با پروانه رادیال

فن سانتریفیوژ انتقال مواد

فن سانتریفیوژ انتقال مواد

فن سانتریفیوژ فوروارد دوطرفه

فن سانتریفیوژ فوروارد دوطرفه

فن سانتریفیوژ فوروارد یک طرفه

فن سانتریفیوژ فوروارد یک طرفه

فن سانتریفیوژ بکوارد دوطرفه

فن سانتریفیوژ بکوارد دوطرفه

فن سانتریفیوژ بکوارد یک طرفه

فن سانتریفیوژ بکوارد یک طرفه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا
باز کردن چت
سلام در صورتی که نیاز به مشاوره با کارشناسان پارس فن هونام دارید پیام خود را ارسال نمایید.